Wij overdrijven niet

Om mijzelf alvast veilig te stellen voor de ‘anti-feministen’, of hoe ik mensen die niet willen dat vrouwen praten over seksuele intimidatie ook moet noemen: ik haat mannen niet. Een exemplaar haat ik passioneel, anderen behoren niet tot mijn favoriete mensen, maar mannen in het algemeen haat ik niet.
Integendeel, ik ken veel sympathieke, respectvolle, aardige, behulpzame, enzoverder, enzovoort mannen.
Dat is ook totaal het punt van deze actie niet.

Beste mannen die dit als een soort van aanslag op het mannelijke ras zien: u bent verkeerd. De bedoeling van #wijoverdrijvenniet, en alles daaraan verwant, is duidelijk maken dat bepaalde mannen, lees en herlees ‘bepaalde’, zich iets te veel vrijheden veroorloven als het op vrouwen aankomt. Want blijkbaar, als we het Veritas-denkpatroon volgen, is bij een vrouw ‘nee’ altijd een beetje ‘ja’.
Ik kan u verzekeren dat bij een vrouw ‘nee’ even hard ‘nee’ is als bij een man. Wij zitten niet ingewikkelder in elkaar dan onze soortgenoten van het ander geslacht. We zouden het dan ook zeer waarderen als u een ‘nee’ voor een ‘nee’ neemt, ons verder niet lastig valt of uitscheldt. En ons ook geen truttenbol noemt als we klagen dat u dat wel doet.

Neen, wij overdrijven niet. Persoonlijk heb ik weinig problemen met een man die een praatje tegen me slaat, een man die me vertelt dat ik mooi ben, een keer fluiten, of even kijken kan er voor mijn part ook mee door, no big deal allemaal.

Stukken minder aangenaam waren die mannen van zeker twintig jaar ouder, die riepen, floten en ongewenste commentaar gaven tot ik uit het zicht was. Ja, het was winter; ja, ik was dik ingepakt; ja, ik heb mijn record snelwandelen verbroken; dus wat er nu zo ‘sexy’ aan mij was, kan ik u niet vertellen.
Of die man van een jaar of vijftig in de Charlatan; blijkbaar geen expert in het aflezen van lichaamshouding, gezichtsexpressie en onsubtiel van danslocatie veranderende meisjes. Hij danste iets te dicht van mijn vriendinnen en mij, sloeg een sjaal ‘zwoel’ in mijn gezicht en vertelde me dat ik me wat meer moest laten gaan: niet leuk, niet geapprecieerd, nogal eng.
Waarom ik dat van oudere mannen zowaar nog minder waardeer dan van jongere: een mens zou denken dat die al iets wijzer zouden zijn. Een mens zou ook denken dat die er niet op uit zijn meisjes van twintig binnen te doen.

Waarde Guido Everaert, Jan Devriese, Marc Didden en co: begint u al te zien waar de grens ligt? Of ben ik een juffrouw truttenbol omdat ik niet lastig gevallen wil worden door mannen van middelbare leeftijd als ik ga dansen met mijn vriendinnen? Lok ik het misschien uit? Moet ik maar niet dansen in een dansclub?

De jongen die me sms’en zond variërend van ‘aandachtstrekker’ en ‘hoer’ tot ‘de dag komt dat ik je keel dichtknijp’, deelde me mee dat hij geen feminist is, omdat hij niet wil doen wat vrouwen hem zeggen. Waarna hij weigerde een zin die ik niet goed verstaan had te herhalen, want hij doet niet wat vrouwen hem vragen te doen.
‘Ocharme, zijn moeder’, was het eerste wat ik dacht. Het tweede was: ik heb hem waarschijnlijk vijf keer uitgelegd wat feminisme is, en het arme ventje weet het nog altijd niet.
Wat mij aanzet u even mede te delen: ik kan er veel poespas rond maken, maar feminisme is gewoon het streven naar gelijkheid tussen man en vrouw. Niet meer, niet minder. U wilt dat uw vriendin evenveel betaald wordt als haar mannelijke collega? U bent een feminist. U wilt niet dat uw zus op straat aangesproken wordt met ‘Hey sexy’? U bent een feminist.
‘Feminist’ is een scheldwoord, omdat mensen blijkbaar of in het onwetende gelaten worden over de ongelijkheid of gewoon geen gelijkheid willen. Ik zou het nu ook nog kunnen hebben over mensen die beweren dat er geen ongelijkheid meer is en, integendeel, vrouwen meer voordelen dan mannen krijgen, but that’s another story for another time.

En ja, personen die opmerkingen als ‘maar mannen worden ook verkracht!’ niet kunnen laten: ook daar streven we naar gelijkheid. Wij zijn het niet die daar commentaar als ‘hij zal het wel leuk gevonden hebben!’ op geven, dat kan ik u verzekeren.

Wij willen niet als vlees behandeld worden. Wij willen niet ongevraagd in onze billen geknepen worden. Wij willen geen naar seks refererende namen genoemd worden, noch gevolgd worden, noch al dan niet terecht op onze hoede zijn als we een groepje jongens passeren, noch… .

Maar we zijn het veel te gewoon. We rollen met onze ogen en zuchten eens als we dingen horen die we niet willen horen en handen voelen waar we ze niet willen voelen. Mannen, he!

U, als man, zou waarschijnlijk van u afbijten. Terecht! Laat u niet doen! Geen mens die u ongewenst in uw gat mag knijpen! Wat denkt die wel, zeg! Maar vraag ons niet waarom wij daar niet (allemaal) tegenin gaan en vaak gewoon onze schouders optrekken, als het al weet-ik-hoe-lang geïnstitutionaliseerd zit dat wij dat niet (mogen) doen. Wij overreageren en zijn dramatisch als we er kwaad om worden, weet u. Het was toch maar voor de lol? Het was zelfs een compliment! Wees nu toch geen truttenbol.
Dan ben ik maar een truttenbol.

Kunnen we dit alles aan het, al dan niet mannelijk, verstand brengen zonder dat enkele verontwaardigden ons voor preutse poppetjes zien en ons het zwijgen proberen op te leggen?

Een gedachte over “Wij overdrijven niet

  1. Wat een heerlijk geschreven stuk. Het is eigenlijk een opsomming van stomme dingen waar ik me vaak aan irriteer, die jij door middel van je blog de wereld uit probeert te helpen. Dankjewel! Ik hoop dat veel mensen dit wat duidelijkheid geeft.

    Like

Geef een reactie

